ONDERZOEK: Woorden herhalen belangrijk voor taalontwikkeling kleuters

Nieuws

02-03-2015

Regelmatig voorlezen is belangrijk voor de woordenschatontwikkeling en latere leesvaardigheid van kleuters. Maar ook het herhalen en bespreken van moeilijke woorden hoort daarbij. Dat blijkt uit onderzoek van Carmen Damhuis die onlangs promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Carmen Damhuis leest kleuters voor

Ieder kind heeft een woordenschattalent. Wanneer kleuters op vierjarige leeftijd naar school gaan loopt het niveau van hun woordenschat ver uiteen. Dit woordenschatniveau voorspelt hun latere begrijpend leesvaardigheid en schoolsucces. De kunst is dus om dit talent optimaal tot ontwikkeling te brengen.

Carmen Damhuis onderzocht de kenmerken die van belang zijn voor de woordenschatverwerving. Zij laat zien dat het verbaal kortetermijngeheugen van kleuters een rol speelt in het leren van woorden. Een laag verbaal kortetermijngeheugen beperkt het leren van woorden wanneer deze slechts eenmaal uitgelegd worden. Het herhaald aanbieden van woorden in het onderwijs biedt de oplossing; wanneer woorden herhaald worden, bijvoorbeeld door hetzelfde verhaal meerdere keren voor te lezen en de woorden extra uit te leggen, helpt dit alle kinderen bij het leren van de woorden.

Prentenboeken zorgen voor een rijke context waarin kleuters woorden gemakkelijk kunnen leren. Expliciete instructies in de vorm van woordenboekdefinities zorgen voor de stimulering van de diepere woordenschat. Het tussentijds testen van woordkennis ondersteunt het langetermijnbegrip. Gesprekken over de niet geheel bekende woorden zijn een aanvullende stimulering voor de woordenschatverwerving bovenop een klassikale interventie, constateert de promovenda.

Op Kennislink staat een uitgebreid artikel over het onderzoek van Carmen Damhuis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar toolbar