Zonder (taal)achterstand doorstromen naar de basisschool

REGIO  |   03 oktober 2013   |   3  |   Door Renee van den Steen, dicht bij redacteur

(Foto: ANP)

ALMERE – Het college van B en W van Almere gaat de raad informeren over de kwaliteit van voor- en vroegschoolse educatie (vve). Dit doet het college met de monitor Voor- en vroegschoolse educatie 2012-2013. Door deze educatie kunnen kinderen met een leerachterstand een betere start maken op de basisschool.

Uit de monitor blijkt dat er met de vve 585 kinderen tussen de tweeënhalf- tot vierjarige doelgroepkinderen worden bereikt door kinderdagverblijven en peuterspeelzalen. Op 1 oktober 2012 werden er 248 doelgroepkinderen bereikt. Dit is een bereik van 49 procent. Dat is hoger dan de afgelopen jaren. In 2009 was het bereik nog maar 34%.

 

De monitor laat ook aandachtspunten zien waar nog aan gewerkt kan worden. Ondanks dat het bereik stijgt worden nog niet alle doelgroepkinderen bereikt. Dit betekent dat er nog kinderen zijn die met een (taal)achterstand doorstromen naar het basisonderwijs. Daarnaast voldoen niet alle vve-locaties aan de kwaliteitseisen. De komende twee jaar zal hier hard aan gewerkt worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Spring naar toolbar